חוק חדש באוסטרליה: קופסאות סיגריות בצבע אחיד וללא סימנים מזהים

ממשלת אוסטרליה פירסמה את מה שלטענתה הינו חוק הסיגריות הנוקשה ביותר בעולם. בקרוב באוסטרליה יוסרו כל הלוגואים והצבעים מעטיפות הסיגריות והקופסאות והפקטים ייצבעו כולם בצבע ירוק זית שהוכח מחקרית ככזה שמושך הכי פחות.

עטיפות הסיגריות האחידות החדשות באוסטרליה

לפעמים המלחמה בסמים מוצדקת…

סיגריות הן אחד הסמים הקשים הממכרים והמסוכנים מכולם ובניגוד למריחואנה, פוגעים בריאות באופן קשה ביותר. רק בישראל מתים כל שנה כ-10,000 (!) איש עקב צריכת סיגריות אבל אף על פי כן, הסיגריות לא רק שאינן חוקיות אלא אף מפורסמות בכל פינת רחוב.

אוסטרליה היא המדינה הראשונה בעולם שמציעה חוק אשר ייפגע באופן קשה כל כך בחברות הטבק הענקיות. החל מה-01.12.2012 יימכרו כל הסיגריות באוסטרליה כשהן עטופות באותן העטיפות בצבע ירוק זית ובפונט אחיד לכל היצרניות. בנוסף ייאסר פרסום לוגו היצרן על האריזה ויוגדל שטח התמונה המזעזעת של נפגעי עישון סיגריות. החוק החדש יחול בתחילה על סיגריות בלבד אך בהמשך מתכננים בממשלה להחיל את החוק גם על טבק בתפזורת, סיגרים וכד’.

בניגוד לסיגריות - עישון מריחואנה לא פוגע בריאות
בניגוד לסיגריות - עישון מריחואנה לא פוגע בריאות

תאגידי הטבק לא התעלמו מהידיעה והפעילו לוביסטים בכדי לעצור את החוק החדש שעלול לגרום להן להפסדים של מיליארדי דולרים.
נציגי החברות וכן נציגים ממדינות בעולם (אוקראינה, תורכיה, ניגריה, זמביה ועוד), הגישו תביעות בטענה שהחוק לממכר סיגריות בעטיפות זהות מהווה הפרה של החוק הבינלאומי הנוגע לזכויות יוצרים ובימים הקרובים אמורה להתכנס וועדה בז’נבה שתיקבע בעניין.

שר החליפין של אוסטרליה, קרייג אמרסון, הגיב לטענות העותרים באומרו: “זהו לא חוק אנטי-מסחרי, זהו חוק אנטי-סרטני.” והוסיף: “ממשלת אוסטרליה כאן כדי להגן על אזרחיה. זהו אינטרס ציבורי מהמעלה הראשונה”.

חברות הסיגריות משיבות אש

“פיליפ-מוריס”, חברת הסיגריות האמריקאית הגדולה ביותר בעולם – שכבר תבעה את ממשלת אורוגוואי בשנת 2010 לאחר שהאחרונה העזה לחוקק חוק שקבע כי שטח מודעת האזהרה יכסה לפחות 80% משטח הקופסה או האריזה – הגישה בנובמבר אשתקד תביעה כנגד ממשלת אוסטרליה באשמת “גרימת הפסדים של מיליארדים”. במקביל הוגשה גם תביעה מצד נציגות פיליפ-מוריס באסיה בטענה שהחוק החדש פוגע בהסכמים קודמים בין אוסטרליה להונג-קונג.

שבועיים לאחר מכן הצטרפה גם חברת הטבק האוסטרלית “אימפריאל טבק” והגישה תביעה לבג”ץ האוסטרלי בטענה שהחוק החדש מנוגד לחוקה ופוגע בזכויות יצרן. גם נציגי חברות טבק מיפן ומדינות באירופה הגישו תביעות דומות בהמשך.

סיגריות VS קנאביס

אם סיגריות פוגעות כל כך בבני אדם ונחשבות לאחד הסמים הממכרים ביותר בעולם עם אינספור קורבנות מוות בכל יום, איך זה שהסיגריות חוקיות?
ואיך זה שבמקביל, הקנאביס – שאינו מזיק לריאות, שמעולם לא הרג אפילו אדם אחד ובה בעת מרפא אינספור מחלות ותופעות לוואי – הוא דווקא לא חוקי?

אינספור חומרים כימיים מסוכנים בסיגריה.
רק קנאביס זה כל מה שיש בג’וינט…

סיגריות VS קנאביס

המשך קריאה
Back to top button
x
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר